Translate

Sunday 6 December 2015

Tips semasa traveling bersama keluarga

Hari ini saya ingin bercerita tentang tips- tips semasa traveling bersama keluarga yang mengambil masa yang agak panjang. Tapi, untuk perjalanan yang agak pandek pun sesuai kot baca tips yang aku beri ni. Yang penting kamu orang baca, kamu orang dapat ilmu. Boleh lah kamu orang share dengan rakan anda yang lain.


Ok dipandekkan cerita, aku beri petua pertama untuk mulakan perjalanan bersama dengan keluarga anda yang tersayang. 

Tips semasa traveling bersama keluarga



Petua 1: Sediakan pek Hiburan untuk anak manja kita.

Beberapa minggu lebih awal dari perjalanan kamu, sediakan bersama-sama beg kecil bagi setiap anak kita perkara untuk menghiburkan dia mengikut kumpulan umur mereka: seperti buku-buku mewarna, kertas, pen berwarna dan pensel, buku nota kecil atau diari, membaca buku atau komik, teka-teki, permainan kad, iPad / iPhone dengan muzik kegemaran mereka, aplikasi dan permainan dan lain-lain. Kadang-kadang saya akan pek selain apa yang dikenali sebagai "pek kecemasan" di mana saya akan menyediakan bungkusan hadiah mainan.


Petua 2: Sentiasa dalam keadaan bertenang.

Sebelum anda rasa rimas di dalam perjalanan, ambil nafas dalam-dalam melalui hidung tahan selama berapa minit lepas itu hembus nafas melalui mulut anda. Ia membantu supaya anda tidak rasa rimas dan tidak meluahkan perasaan yang marah pada orang sekeliling anda. Biasalah kalau lama sudah menunggu di dalam flight mesti lah kita rasa letih.


Petua 3: Semasa untuk tuntutan bagasi
Sering kali apabila anda telah menyambung penerbangan anda mungkin perlu untuk menuntut semula dan periksa masuk, ini mungkin mengambil masa yang agak lama jika lapangan terbang adalah besar. Hanya meletakkan dalam masa satu jam tambahan ke dalam masa yang diperlukan untuk membuat yang menyambung penerbangan jika tidak, anda akan bergegas terminal seperti orang bodoh.

Petua 4: Wang penting
Saya pernah bertukar-tukar mata wang tempatan destinasi pelancongan yang sebelum penerbangan. Ini mengambil kira beberapa beban dari belakang saya tetapi sekali lagi saya sedar yang sering mengeluarkan wang tunai dari ATM tempatan dalam rangkaian bank anda apabila anda tiba tidak dapat kadar pertukaran yang lebih baik. Ia mungkin berbaloi untuk memeriksa terlebih dahulu apakah kadar yang berbeza yang ditawarkan.

Petua 5: Pembungkusan
Pembungkusan sebelum terbang pulang ke rumah di dalam bilik hotel sering adalah perkara yang paling memenatkan yang anda boleh lakukan dalam perjalanan. Ia ke arah akhir perjalanan yang panjang dan anda tidak sabar untuk pulang ke rumah. Tetapi anda perlu untuk membungkus .... pada bilik hotel adalah dengan menggunakan beg pembersihan kering dari almari. Selain daripada pakaian senaman berpeluh anda, anda telah kotor pakaian mana anda perlu untuk barangan dalam bagasi anda bersama-sama orang-orang yang baru? Kebanyakan hotel menawarkan perkhidmatan cucian kering dan sering mereka mempunyai beg plastik atau beg kitar semula di dalam almari. Gunakan beg ini untuk mengasingkan pakaian berbau dari yang baru!


Petua 6: Melindungi Dokumen Anda.
Ia adalah satu idea yang baik untuk membuat salinan semua pasport dan dokumen perjalanan. Anda boleh menyelamatkan mereka ke dalam peranti storan USB yang serasi seperti memori kamera kayu, atau menyimpannya di dalam iPhone atau iPad. Di mana sahaja anda meletakkan anda pastikan ia bukan tempat yang sama seperti pasport anda. 


Petua 7: Kongsi Rancangan Perjalanan anda
Mendaftar dengan jabatan kerajaan atau negeri anda. Beritahu keluarga dan rakan-rakan anda di mana anda sedang menuju. Ini akan menyediakan satu cara untuk anda untuk dihubungi sekiranya berlaku kecemasan (anda atau keluarga anda).


Petua 8: Berhati-hati dengan penipuan perjalanan
 Ambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan menjadi sasaran jenayah: Cuba untuk tidak memakai pakaian yang mudah dilihat atau barang kemas dan tidak membawa berlebihan wang. Semasa dalam perjalanan tidak meninggalkan bagasi tanpa pengawasan di kawasan umum dan tidak menerima pakej dari orang yang tidak dikenali.
Berhati-hati dengan penipuan pelancongan seperti kamera rosak yang terkenal: Apabila semua orang menembak jauh di dua tujuan perniagaan dan tarikan, seseorang yang datang dengan kamera dan meminta bahawa anda mengambil gambarnya. Tetapi kamera atau telefon bimbit tidak seolah-olah berfungsi. Kemudian apabila kamu menyerahkan nya balik,  dan mereka tadi yang "pelancong" fumbles dan jatuh di atas tanah, di mana ia pecah menjadi kepingan. Selalunya dia akan memuat meminta anda untuk membayar untuk pembaikan atau mengambil dompet anda semasa anda dibengkokkan ke atas.

Ok setakat ini saja lah tips yang mampu aku turun kan kepada kamu orang semua, kalau ada kekurangan dalam pengisian tips saya ini, kamu orang tambah lah.. Ok bye!!!



No comments :

Post a Comment