Translate

Sunday 6 December 2015

Kelebihan dan kekurangan mengunakan kad kredit

Syarikat kad kredit telah memberitahu kita selama beberapa dekad yang kita perlukan kad mereka dan boleh menggunakan mereka untuk "kebaikan" jika kita bertanggungjawab.

Realitinya adalah bahawa apabila anda menggunakan kad kredit anda lebih cenderung untuk membeli lebih daripada yang anda mampu dan walaupun anda mampu anda cenderung untuk membeli barang-barang yang lebih mahal kerana anda tidak boleh berasa wang yang meninggalkan poket anda.

Jika anda benar-benar memerlukan sesuatu maka membelanja wang untuk itu dan membayar dengan wang tunai atau kad debit anda.
kelebihan dan kekurangan mengunakan kad kredit



Fungsi dan kelebihan

Kad ini memang sinonim dengan gaya hidup konsumtif, shopaholic dan hutang. Namun meski demikian ternyata kad ini mempunyai pelbagai manfaat atau keuntungan jika kita boleh menggunakannya dengan bijak. Nah berikut adalah diantaranya:

1. Aman

Beberapa orang akan waswas jika perlu membawa wang tunai dalam jumlah besar untuk berdagang. Risiko kehilangan adalah faktor yang paling mempengaruhi. Nah dengan menggunakan kad kredit, risiko ini tidak perlu kita khawatirkan lagi. Kerana jika kita mengalami kehilangan kad kredit maka kita boleh terus melaporkannya kepada bank penerbit agar tidak disalahgunakan oleh orang yang tidak bertanggung jawab. Namun anda harus tetap mengesahkan terlebih dahulu soal dasar dari masing-masing bank jika berlaku kes-kes seperti ini.

2. Praktis

Dengan kemudahan yang disediakan kad kredit, kita tidak perlu lagi bersusah-payah mengira wang yang perlu dibayar atau mengira wang kembalian. Dan pastinya kita tidak perlu repot membawa wang tunai dalam jumlah besar.

3. Mudah

Pelbagai kemudahan lain juga boleh dimanfaatkan pelanggan dengan menggunakan kad ini. Sebagai contoh jika kita sedang memerlukan barangan tertentu tetapi kita tidak mempunyai wang cash, kita tetap dapat membelinya dengan kad kredit dimana nantinya dapat kita lunasi belakangan. Hal ini akan menguntungkan jika ada diskaun atau obral tertentu yang berlaku dalam masa singkat.

4. Keuntungan lain

Pernah melihat pelbagai promo potongan harga yang hanya berlaku untuk penggunaan kad kredit? Atau promo ansuran ringan dengan bunga 0%? Yups keuntungan seperti itu juga boleh kita dapatkan dengan menggunakan kad kredit.

Kerugian Menggunakan Kad Kredit

Meski mempunyai pelbagai keuntungan, ternyata penggunaan kad ini akan dapat merugikan penggunanya jika ia tidak boleh menetapkan penggunaannya dengan baik. Misalnya:

1. Harus selalu membayar hutang

Seperti yang sudah mimin tulis diatas, kita boleh berbelanja sesuka kita lalu membayarnya belakangan. Jika nilai atau jumlah "hutang" kita tidak terlalu banyak sepertinya tidak akan menjadi masalah. Namun jika hutang tersebut mempunyai jumlah yang besar sehingga kita tidak dapat membayarnya, tentu saja itu akan menjadi sebuah masalah.

2. Persediaan kewangan yang kacau

Jika kita tidak mampu menggunakan kad kredit dengan bijak seperti yang mimin singgung pada titik nombor 1 diatas, maka bukan tidak mungkin pengurusan kewangan kita akan kacau kerana perlu membayar hutang yang jumlahnya bisa saja lebih besar daripada kemampuan kita sehingga kita tidak boleh menyisihkannya untuk hal lain seperti menabung misalnya.

3. Menjadi konsumtif

Kemudahan yang ditawarkan membuat para pengguna kad kredit menjadi konsumtif kerana merasa dimudahkan terutama untuk hal berbelanja. Hal inilah yang harus diberi perhatian.

Tips menggunakan kad kredit

Dengan adanya keuntungan dan kerugian yang sudah saya bahas diatas, tentu saja kita harus pintar-pintar menetapkan nilai urus niaga semasa menggunakan kad kredit. Gunakanlah seperlunya dan kita harus dapat membezakan antara keperluan dan keinginan sebelum memutuskan untuk membeli-belah. Kerana jika anda tidak mahu dibelenggu hutang maka anda harus sedikit meredam keinginan dan lebih mengutamakan keperluan. Nah itulah beberapa perkara yang boleh saya jelaskan soal kad kredit. Semoga bermanfaat: D

No comments :

Post a Comment