Translate

Friday 4 December 2015

Adakah benar pemanasan global?

Ya. Ia adalah benar, ya adalah disebabkan oleh manusia. Bumi akan melalui kitaran dan kitaran yang membuat mencairkan ais mewujudkan banjir maka dengan terlalu banyak CO2 di atmosfera bumi masuk ke dalam zaman ais dan kemudian bumi mula perlahan-lahan menjadi panas, pemanasan sehingga cair glasier yang menyebabkan "banjir ".

pemanasan global

Kajian mendapati 98 % punca pemanasan global ialah pelepasan karbon dioksida akibat pembakaran bahan bakar fosil yang telah dilakukan sejak abad ke-18.  Perubahan penggunaan tanah menyumbang 30 peratus pelepasan karbon dioksida. Kesan rumah hijau lebih hebat dan iklim dunia akan berubah secara mendadak, tanpa dapat dibendung lagi.
Sumber ekosistem yang ada telah digunakan ke paras maksimum dengan penangkapan ikan berlebihan dan pemupusan kawasan besar hutan. Enam bilion penduduk dunia kini menggunakan sumber asli bumi secara berlebihan dan tidak terkawal . Jika pemanasan global berterusan , manusia dan tamdunnya akan pupus sebagaimana pupusnya dinosaur.
Ramalan saintis menunjukkan peningkatan 7.0 meter paras laut, kawasan rendah akan ditenggelami air.
Kesedaran masyarakat dunia sukar ditingkatkan. Mendidik bukanlah untuk membuat mereka cemas tetapi meminta mereka bertindak secara betul dan tepat.

Saiz bumi tidak berubah jadi ia memintas jumlah yang sama  dari matahari. Walau bagaimanapun perubahan dalam atmosfera boleh menyebabkan bumi untuk mengekalkan lebih banyak haba. Sebagai contoh banyak aktiviti gunung berapi atau banyak membakar minyak dan pokok = lebih gas-gas rumah hijau. Kita boleh menganggarkan apa yang manusia dan gunung berapi telah meletus ke dalam alam sekitar selama ini. Maka kita perlu memikirkan di mana ia pergi. Kita melihat perubahan dalam keasidan laut dan dengan itu boleh mengambil kira seperti 30% daripadanya diserap disana. Saya rasa kebangkitan 3 + 6 kaki di paras laut dalam 100 tahun akan datang tidak dapat dielakkan. Apa yang buruk tentang hal itu adalah bahawa apa yang perlu dilakukan adalah perancangan yang tidak dapat dielakkan tidak cuba untuk mengakaskan atau menghentikannya. Berjuta-juta orang perlu sama ada untuk bergerak, menukar cara hidup mereka atau menderita kerana itu. Tetapi orang-orang individu mengambil kesempatan dan sebahagian besarnya akan bertindak pada saat akhir. Manusia akan beralih tingkah laku hanya selepas malapetaka. Begitu seterusnya.


Perubahan iklim merupakan ancaman alam sekitar yang paling besar pada masa ini, membahayakan kesihatan kita, masyarakat, ekonomi, dan keselamatan negara.

No comments :

Post a Comment